W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Cookie.
  • Zmiany w Kodeksie Spółek Handlowych
Artykuł:

Zmiany w Kodeksie Spółek Handlowych

20 kwietnia 2020

Dorota Szlachetko-Reiter , Partner Zarządzający, Radca Prawny |

W ramach zapowiedzianego rozszerzania tzw. „tarczy antykryzysowej”, Sejm uchwalił ustawę z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, Dz.U. z 2020 r. poz. 695 (dalej jako: „Specustawa”).

Specustawa wprowadza kolejne zmiany w kodeksie spółek handlowych, które mają pomóc w „elektronicznym” funkcjonowaniu spółek.

O wcześniejszych zmianach w kodeksie spółek handlowych pisaliśmy już TUTAJ.

Co ulega zmianie?

Specustawa wprowadza zmiany w dwóch zakresach:

  1. w funkcjonowaniu rad nadzorczych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych;
  2. w przeprowadzaniu zapisów na akcje w spółce akcyjnej.

Zmiany w radach nadzorczych

Zgodnie z wprowadzonymi art. 222 §41 KSH oraz 388 §31 KSH, rady nadzorcze spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółek akcyjnych mogą podejmować uchwały w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość także w sprawach, dla których umowa spółki (statut) przewiduje głosowanie tajne, o ile żaden z członków rady nadzorczej nie zgłosi sprzeciwu.

Zmiany w zapisach na akcje

Do tej pory, zgodnie z art. 437 § 1 KSH, zapisy na akcje sporządzano wyłącznie w formie pisemnej.

Wejście w życie Specustawy spowodowało, że spółka akcyjna ma wybór, czy przeprowadzać zapisy na akcje w formie „tradycyjnej” czy za pomocą formularza udostępnionego w systemie teleinformatycznym. Zapis na akcje w postaci elektronicznej wymaga wypełnienia takiego elektronicznego formularza oraz opatrzenia go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Ponadto, przyjęcie zapisu w postaci elektronicznej wymaga poświadczenia przez podmiot przyjmujący zapis.

Jeżeli potrzebują Państwo więcej informacji oraz pomocy w zakresie formalności, zachęcamy do kontaktu z naszą specjalistką w tym zakresie:

Dorota Szlachetko-Reiter

[email protected]