W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Cookie.
  • Nieautoryzowane transakcje bankowe – postępowania wyjaśniające prowadzone przez Prezesa UOKIK
Artykuł:

Nieautoryzowane transakcje bankowe – postępowania wyjaśniające prowadzone przez Prezesa UOKIK

24 sierpnia 2021

Mariusz Baran, Radca Prawny, Doktor Nauk Prawnych |

Wszczęcie postępowań wyjaśniających przez Prezesa UOKIK[1]


[1] https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=17679 (dostęp: 18.08.2021) z dnia 19.07.2021 r. – Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Klienci banków często zgłaszają nieautoryzowane przez nich płatności wychodzące z ich rachunków bankowych lub użycie ich danych w celu zaciągnięcia zobowiązań bez ich zgody. W związku z licznymi zgłoszeniami dotyczącymi odmowy przyjęcia reklamacji klienta przez banki, Prezes UOKiK zdecydował wszcząć postępowania wyjaśniające w podobnych sprawach. Zakresem postępowań objęto osiemnaście banków liczących się na polskim rynku.

Stanowisko Prezesa UOKIK

Prezes UOKIK w wypowiedzi z 19 lipca 2021 r. stwierdził, że konieczne jest sprawdzenie, jak banki zabezpieczają dane swoich klientów i jak weryfikują zgłaszane reklamacje. Celem postępowania wyjaśniającego jest ustalenie jaka jest skala problemu, jakie są wewnętrzne procedury w poszczególnych bankach, jaka część reklamacji rozpatrywana jest pozytywnie, a jaka nieuwzględniana i czy banki zawiadamiają organy ścigania o zgłaszanych naruszeniach. Nadto w wystąpieniu Prezes UOKIK doradza, jakie kroki klient banku powinien podjąć w przypadku wykrycia nieautoryzowanej transakcji: w pierwszej kolejności należy zgłosić taką transakcję w banku za pośrednictwem autoryzowanego kanału, a następnie zmienić dane do logowania i zastrzec kartę. Należy również zawiadomić organy ścigania.

W informacji na stronie UOKIK zaznaczono, że na dokonanie zgłoszenia klient ma aż trzynaście miesięcy, przy czym rekomenduje się, aby zgłaszać nieautoryzowane płatności niezwłocznie.

Symulator

Z informacji zamieszczonej na stronie UOKIK wynika, że dla celów przeciwdziałania przestępczości w sieci istotne są nie tylko nakłady państwa na organy ścigania i inne środki reagowania, ale także skuteczność edukacji, mającej na celu budowanie świadomości obywatelskiej w zakresie zagrożeń w sieci. Narzędziem edukacyjnym proponowanym przez Prezesa UOKIK jest portal konsument.edu.pl, stworzony we współpracy przez UOKIK i Fundację ProPublika w ramach zadania „Konsument cyberbezpieczny – aktywna edukacja”. Portal ma charakter symulatora, który prezentuje  potencjalne zagrożenia z jakim można spotkać się w sieci, między innymi przy wykonywaniu płatności online. Wśród prezentowanych i testowanych zagrożeń znajdują się m.in. oszustwo zakupowe, wyłudzenie kodu BLIK, pułapka na subskrybenta, inwestycje alternatywne, piramida finansowa, fałszywa zbiórka charytatywna[1]. Portal oferuje również bazę dla nauczycieli i edukatorów, dając im możliwość zapoznania się z materiałami przydatnymi do organizacji zajęć dotyczących zagrożeń w sieci i praw konsumenta.

Podsumowanie

Kradzież danych umożliwiających zaciągnięcie w cudzym imieniu zobowiązania lub dokonywanie nieautoryzowanych płatności z rachunku bankowego są problemami realnie dotykającymi konsumentów, stąd działania Prezesa UOKIK należy ocenić pozytywnie. Aby ocenić skalę problemu, tj. m.in. skuteczność wnoszonych przez klientów banków reklamacji, Prezes UOKIK zdecydował się na wszczęcie postępowania wyjaśniającego obejmującego sporą część wiodących banków na rynku polskim. Jednocześnie jednak Prezes UOKIK zauważa, że problem nie tkwi jedynie w zabezpieczeniach systemów elektronicznych, a także w sposobie reakcji banków na tego typu zdarzenia, jak również w nieświadomości społecznej co do zagrożeń w sieci.

 


[1] Portal konsument.edu.pl, uokik.gov.pl [online], https://www.uokik.gov.pl/portal_konsument_edu_pl.php (dostęp: 18.08.2021)